4.2 Programma Economie en Participatie
Samenvatting Echter, vanaf medio maart ervaren we de coronacrisis en de maatregelen die zijn genomen. Onzeker is nog hoe lang het gaat duren, hoe groot de economische schade zal zijn en welke impact er op de langere termijn zal zijn. De verwachting is dat het aantal faillissementen toeneemt, de economische groei ombuigt naar een krimp en het aantal bijstandsgerechtigden stijgt. Tegelijkertijd zien we ook de kracht en diversiteit van de Almelose en regionale economie. De vrijetijdseconomie (horeca en evenementen) en de retail is en wordt hard geraakt maar probeert op creatieve manieren weer op te starten binnen de gestelde kaders. Onze industrie draait veelal nog volop door en in de logistiek zien we groei in het online shoppen terwijl het internationale transport sterk is afgenomen. We proberen onze ondernemers, klein en groot, zo goed mogelijk te ondersteunen door snel in te spelen op vragen en zelf proactief contact te houden en te leggen. We zijn actief naar nieuwe aanvragers van bijstand door hun waar mogelijk direct richting een nieuwe baan te begeleiden. We zien kansen om – halverwege dit programma – te blijven inzetten op de uitvoering van onze projecten en beleid met een aantal nieuwe accenten als het gaat om het continu arbeidsfit houden van bijstandsgerechtigden, het beperken van nieuwe instroom in de bijstand van buiten Almelo, het kunnen blijven aanbieden van aantrekkelijke bedrijfsterreinen en het profileren van het goede economische klimaat en bedrijven van Almelo. Ondanks onze inzet en die van onze partners, gaat de coronacrisis de doelen van het programma raken en het is onwaarschijnlijk dat we de geformuleerde streefwaarden op de indicatoren dit jaar kunnen realiseren. De omvang van de impact is nu nog moeilijk in te schatten. Hier komen we bij de behandeling van de begroting dit najaar op terug. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ambitie en strategische doelen Meer Almeloërs zijn aan het werk. Almelo en de subregio rondom zijn economisch sterker, met meer groei. “Almelo, hier wordt gewerkt” is onze ambitie. Onze lokale economie en die van de sub-regio is krachtig en heeft potentie om verder te groeien. Wij zijn ervan overtuigd dat het hebben van een betaalde baan bijdraagt aan een sterk en sociaal Almelose samenleving. Wij geloven in de kracht van de inwoners, en door ze te begeleiden naar duurzaam werk ontstaat perspectief. Hoofddoel I: Almelo, hier wordt gewerkt
2. In 2022 sluiten vraag en aanbod op de regionale arbeidsmarkt beter op elkaar aan.
3. In 2022 zijn meer Almeloërs in staat om in de veranderende arbeidsmarkt aan het werk te komen of te blijven.
4. In 2022 zetten meer Almeloërs zich in voor hun stad of buurt.
Hoofddoel II: Almelo en haar subregio kent een krachtige, groeiende economie
Over de indicatoren is uitgebreid gerapporteerd bij de jaarverantwoording 2019. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terugblik Programma op koers richting de doelen – tot aan coronacrisis De werkloosheid ligt voor het eerst sinds de teloorgang van de textielindustrie in Twente onder het landelijk gemiddelde (Twente 3,4%, Nederland 3,5%, derde kwartaal 2019). In Almelo daalde het werkloosheidspercentage in 2019 het hardst en bedroeg 3,7%. Dit is 1,1 procentpunt lager dan in 2018. Belangrijkste oorzaak hiervan is dat meer mensen in Almelo zijn gaan werken. Ongeveer 36.000 Almeloërs hebben in 2019 betaald werk (ook buiten Almelo), 1.000 meer dan een jaar eerder. Ook ons bijstandsbestand neemt af doordat we steeds meer cliënten weten te bemiddelen naar een baan. In 2018 waren er in Almelo 683 personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners. In 2019 waren dit er 651. Dit is een daling van 4,7%. Ter vergelijking: landelijk daalde dit met 4,8%, in Enschede met 5,3% en in Hengelo met 4,2%. (Bron: waarstaatjegemeente.nl). In absolute aantallen: in juni 2018 hadden we 2.857 uitkeringsdossiers. Op 1 januari 2019 waren dit er 2.706; op 31 december 2019 stond de teller op 2.587 uitkeringsdossiers. (Bron: Werkplein Almelo). Een daling van in totaal 270 uitkeringsdossiers. Ook de uitvoering van de verschillende programma projecten en beleidsuitvoering in de lijn komen goed op stoom en leveren de eerste resultaten op:
Maatregelenplan
Toelichting per onderdeel:
Het jaar 2019 is afgesloten met 2.587 uitkeringsdossiers. Dit is een daling van bijna 270 dossiers t.o.v. 31 oktober 2018. Ondanks deze daling constateren we nog steeds een tekort op de BUIG te verklaren door enerzijds de parameters in het verdeelmodel en anderzijds doordat de systematiekprijs per uitkering in 2019 is veranderd.
De besparing is in 2019 gerealiseerd. Lopende het jaar zijn er extra Wsw-middelen naar de gemeente Almelo gekomen. Deze extra middelen zijn vrijgevallen voor het participatiebudget.
Bijzondere bijstand Besparing op collectieve ziektekostenverzekering Versoberen individuele inkomenstoeslag en geen verhoging individuele studietoeslag 3b. Aanvullende maatregelen Minimabeleid Om binnen het taakstellende budget voor het minimabeleid te blijven zijn aanvullende maatregelen genomen.
Toelichting:
Vanuit het innovatiebudget van het programma wordt geïnvesteerd in de aanpak van schulden via het Schuldenlab. De gemeente Almelo wil innovaties op gebied van schuldhulp realiseren door een ondernemende benadering die het sociale en financiële met elkaar verenigt. Het Schuldenlab doet dit door in co-creatie effectievere, goedkopere en rechtvaardige oplossingen te bedenken, te ontwikkelen en te implementeren. Concepten worden gezamenlijk met partners ontwikkeld en geïmplementeerd. Best practices uit andere gemeenten worden overgenomen, met respect voor de ‘couleur locale’ van Almelo. De kracht van het Schuldenlab Almelo zit in de actiegerichtheid op realisatie. Dat gebeurt concreet aan de hand van pilots die aansluiten bij de doelstellingen van de gemeente en de partners in de gemeente Almelo.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Waar staan we nu De binnenstad van Almelo, horeca, cultuur en detailhandel, worden hard getroffen door de coronamaatregelen. Gelukkig zijn er ook sectoren die het nog steeds goed doen. In de Coronaspiegel vindt u hierover een uitgebreider beeld. Vanuit de gemeente proberen we onze ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen. Ons Ondernemersloket heeft gedurende de afgelopen weken met meer dan 100 ondernemers contact opgenomen variërend van de kapper en bakker op de hoek, horecazaken en ook de hightechbedrijven. Om te horen hoe het gaat, of we iets kunnen betekenen en om een luisterend oor te bieden. Signalen en concrete verzoeken om ondersteuning geleiden we door of pakken we zelf op. Er wordt veel gebruik gemaakt van het noodpakket vanuit het Rijk. De provincie Overijssel heeft een bedrag beschikbaar gesteld voor extra acties en initiatieven in de binnenstad waar ook Almelo gebruik van maakt. En regionaal wordt hulp geboden via Oost NL. Daarnaast hebben we als gemeente een aantal maatregelen genomen:
We onderzoeken bovendien welk pakket aan maatregelen opgesteld kan worden waarmee de Almelose economie een ‘boost’ krijgt zodra de lockdown wordt opgeheven, in welke vorm dat dan ook is. Hiervoor zijn we in gesprek met de verschillende ondernemersorganisaties en partners in Almelo. Juist nu blijft onze visie en ambitie onverminderd staan: Wel voorzien we dat de kwantitatieve vertaling van onze ambities als gevolg van de coronacrisis onder druk zijn komen te staan. Voor een aantal indicatoren zullen we bij de begroting dit najaar aangepaste streefwaarden voorstellen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betekenis voor de toekomst De samenwerkingen die binnen het programma zijn opgezet met ondernemers/werkgevers, onderwijsinstellingen, andere overheden zijn essentieel voor het succes van dit programma en het onderhouden van deze relaties en samenwerkingen en faciliteren waar mogelijk moet hoog op de agenda blijven. Tegelijkertijd zien we dat proactief handelen gewenst is op een aantal onderdelen in het programma: 1. Slim investeren in mensen 2. Beperken van de instroom in de bijstand van ’buiten’ 3. Nieuwe bedrijventerreinen en revitalisering van huidige terreinen 4. Profileren van het economische vestigingsklimaat van Almelo Tegelijkertijd zullen we de ontwikkelingen in de economie en arbeidsmarkt goed blijven monitoren en in gesprek met onze partners interventies en acties plegen waar het kan en nodig. |